דף הבית > בלוג > ממונה בטיחות בבניה – מה שחשוב לדעת

ממונה בטיחות בבניה – מה שחשוב לדעת

מיהו ממונה בטיחות בבניה?

ממונה בטיחות, הינו מנהל בטיחות ובריאות תעסוקתית, איש מקצוע קריטי בעולם בטיחות העובדים בסביבת העבודה, בדגש על עולם הבניה.

מקצוע זה מעוגן בחוק ומופיע בתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (ממונים על הבטיחות) התשנ"ו 1996 .

הקריטריון הבסיסי בחוק לחובת מינוי ממונה בטיחות במקום העבודה קובע, כי מעסיק המעסיק 50 עובדים ומעלה נדרש למינוי ממונה בטיחות, כלומר מי שמעסיק באופן ישיר עובדים (מקבלי משכורת).

עולם הבניה שונה בצורת העסקה של עובדים. השוני הבסיסי הוא הפעלת קבלני משנה שמעסיקים עובדים. שוני זה לא נעלם מעיני המחוקק וקבע כי מבצע בניה המעסיק בעצמו או באמצעות קבלני משנה 100 עובדים לפחות באתרי בניה בו זמנית, מחויב במינוי ממונה בטיחות.

מפקחת עבודה ראשית לשעבר ורדה אדוארדס, החמירה וקבעה בהוראה  ב-2016, כי מבצע בניה בעל סווג ג'5 , מחויב במינוי ממונה בטיחות במשרה מלאה, ללא תלות בכמות המועסקים בהעסקה ישירה או באמצעות קבלני משנה.

הכשרת ממוני בטיחות אחידה לכל תחומי העבודה. אך המחוקק קבע, כי תחומי עיסוק מסוימים יחייבו הכשרה ייעודית עקב המורכבות שבהם.

בין העיסוקים הייחודיים הוא ענף הבניה. תחומים ייחודיים בענף הבניה לדוגמא: הריסות, עבודות שלד, סולמות, כבישים, ארגון אתר ועוד.

ללא הכשרה כזו המינוי ברוב המקרים לא יאושר ע"י הרגולטור אשר לרוב מתנה אישור מינוי בקיום השתלמות בענף הבניה.

 

ממונה בטיחות בענף הבניה נדרש לידע ורקע בבניה, וגם:

  • נדרש להיות מעורה בפרויקט מתחילתו ועד סופו. הדינמיות בעולם הבניה רבה, מצבי הבטיחות משתנים בפרקי זמן קצרים ולא פעם ללא עירוב ממונה הבטיחות מצד ההנהלה.
  • נדרש להכיר היטב את החוקים והתקנות ולדעת גם להשליך על ההתנהלות בשטח/אתר.
  • נדרש להכיר החוק בעולם הבניה אשר בחלקו נכתב בצורה כללית, והיישום בשטח לא ברור. במקרים כאלה עליו לדעת לערב גורמים נוספים כגון קונסטרוקטור, בעל מקצוע אחר וכו'.
  • נדרש לזהות סיכונים באופן תכוף כי אופי העבודה ורמות הסיכונים שונים בכל שלבי הבניה, ועליו לנהל סיכונים לעיתים ברמה יומית בגלל הדינמיות של אתר בניה.

בעולם הבניה קיימים תחומי פעילות שלא קיימים בעולם התעשייה וממונה בטיחות מהתעשייה שלא עסק בהם או אם הניסיון שלו מועט עלול לסכן את העובד יותר מאשר להגן עליו. לדוגמא: חפירות, עגורנים, טפסנות, פיגומים, משטחי עבודה ועוד.

חוקים והוראות החלים בעולם התעשייה, בעולם הבניה היישום שלהם שונה. לדוגמא, אישור תוקף של בודק מוסמך לתקינות ציוד שנכונים בעולם התעשייה, שונים מזה שבעולם הבניה עבור אותו ציוד, או תחומים כגון הדרכות עובדים וחשמל מורכבים יותר בעולם הבניה מזה שבעולם התעשייה.

אתרי בניה "זוכים", לביקורים תכופים יותר של מפקחי עבודה, וצווי הפסקת עבודה ניתנים בכמות ניכרת בהשוואה לעולם התעשייה. באירועים כאלה ממונה הבטיחות מקצועי בתחום הבניה יכיר את עולם הפיקוח ויוודא את רמת הבטיחות, קיום הנחיות ונהלים למניעה או לכל היותר הפחתה של כמות צווי הבטיחות.

 

דוגמאות להבדלים שבין ממונה בטיחות בבניה לממונה בטיחות כללי או בתעשייה:

ההבדלים שבין ממונה בטיחות בבניה לזה של התעשייה כפי שמוצגים בטבלה הם חלקיים וקיימים הבדלים רבים נוספים ברמת הידע הנדרש, תחומי עיסוק, לימוד ובקרה ועוד.

יש לכם שאלה? השאירו פרטים כאן לקבלת מידע אודות שירותי ממונה בטיחות בבניה או התקשרו ל-03-8061313

נכתב על ידי יניב זהבי, ממונה בטיחות.

טופס תחתון

מעוניינים לדבר עם מומחה בתחום?

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    037176264

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב'
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00